ناصر محسب يكتب ل مصر المحروسه . نت : الزواج.. طقوسه وعاداته وأغانيه في واحة الخارجة بالوادى الجديد (2-2)

0 67

فن الرمية

وهو نوع من الغناء الارتجالي يقوم بين اثنين من المغنين الشعبيين , من لهما القدرة على التباري في ارتجال المواويل  اشتهر بها البعض , وكان ينتظرها
أبناء الواحة في سهرات الأفراح . وتبدأ الرمية دائما بترحيبهما ببعضهما في بداية الرمية . ثم يتطور الأمر في مبارزة بعضهما وسط استحسان المعازيم ومن فناني الارتجال الذين يذكرهم أبناء الواحة في الخارجة ( علي آدم , إسماعيل بلال , عبد المنعم بيومي , عيسى خلف الله  ) . ونذكر نماذج من فن الرمية

ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، ‏‏‏‏سيلفي‏، ‏لقطة قريبة‏‏ و‏منظر داخلي‏‏‏‏


            **********
حرص يا غشيم قدامك زلق تملاه
أنا أنشل من الفن وأجيب لك كلام تملاه
حرص يا ولدي ليتكسر زورك
نزلت بحر المحتصى طفح الدم من زورك
هوه انته فاكر الفن تبن
جايب لك شوال تملاه            
             **********
أرض المنافق متبنيش عليها اعتاب
يختل فوقها الأساس مهما علي له اعتاب
زي العويل اللي لم يقبل لحد عتاب
           *******
أصل المحبه بدت منكم وصديتوا
كنتوا جواهر صبحتم صاج وصديتوا
عديت على بابكم كان مفتوح رديتوا
عدى عليه حبيبي قلت له قلبي
قالي سلامة قليبك يا حشا قلبي
أنا قعدت أنده عليكم لما اتقطع قلبي
اشمعنى غيري نده بشويش رديتوا            

           ********
الندل سيبه متفتحلوش موضوعه
عمره مارجع أمانه عنده موضوعه
لكن الجمايل عند الاصول موضوعه
واللي شبع من بعد جوعه معلش عتاب
           *********
أهيف خطف فرع من بستان ولعب بيه
عجبي على زول يعيب ف الناس والعيب فيه
وان سوس الفرع يبقى الجدر ملعوب فيه
اخصي عليك يا زهر يللي بتدي لناس ناس
سبع الخلا ابتلا نفخ عليه نسناس
وأظرط الناس مسك الزهر يلعب فيه
            *********
إن جار عليك الزمن يابن الكرام طاطي
قوم عز نفسك ومتمشيش مع الواطي

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد


وان سبك الندل متردش عليه واطي
داحنا سمعنا مثل من اللي قبلنا وقالوه
بيت الحرام ” شين ” من دون البيوت واطي
          **********
يلي انته خنت الأمانه نتركك أحسن
إن كنت دهب يا ولد غيرك رصاص أحسن
والله لجيب من القاعده واكايد فيك
ده ربنا خلق كتير واحسن
          **********
أسد خطف صيدة أسد

          قام قال الأسد للأسد خلي
مش عيب عليك يا أسد

        لما تخطف صيدة أسد خلي
قبل ما تضوق سكري

       تعاله وضوق خلي
دانا جدع زين سمعابي جميع الناس
ساعة أقول حاص أزقي المجرمين خلي
        **********
يللي ملكش هيبه    يادي الخيبه إيه نابك
يلي الزمان دوبك    لما اتكسر نابك
عامل لي حببيب     وبتبرم لي ف شنابك
لو كنت صغير كنا قلنا يجوز
إلا كبير سن وقبرك من زمان محجوز
قوم “فز ” يا عجوز جاك شكه ف جنابك
            **********
شوف خاين العيش لما فاتنا فتناه
وان كان طبق حسن على خده اليمين فتناه
ياما مشينا معاه في الضيقه ولم فتناه
لما لقيته متيم قلت له ودي
حبل الوداد اتقطع قطع الودا ودي
انا قلت للقلب بزياده لا تاخد منه ولا تدي
كلام سمعناه من اللي قبلنا وقالوه
شوف خاين العيش لمن فاتنا فتناه
        **********
أنا ….  وشاهده لي عموم الناس
اللي يحترمني أعمل له خدي مداس
شوفوا السبع لما ابتلى . نفخ عليه نسناس
         **********

الثلاثاء

الليلة الثانية

ليلة الحنه

النوره :ـ

وتبدأ طقوس هذا اليوم حيث يتم تجهيز ( النوره ) وهي المادة التي يتم طلاء جسم العروس بها ليزيل عن الشعر الزائد والمناطق الغامقة والسواد ويرق الملمس ويزيد من بياض البشرة وينير الوجه ويمنح الجسم رائحة جميلة ومن هنا سميت النوره

وكانت النورة تصنع من ( مقدار من الدقيق + خميرة + عصفر + ماء ورد أو قرنفل + قليل من الصمغ + مقدار من الماء الدافئ ) وتعجن من بعضها وتترك لمدة من المساء السابق حتى الصباح  حتى تختمر ويتم بعدها طلاء جسم العروس وتترك لمدة عدد من الساعات وتغطى العروس بملاءة  ثم تذهب العروس مع أهلها لأحدى عيون الماء القريبة التي تخلى من الناس  للاستحمام فيها وازالة النورة ,,  وفي المساء تحنى العروس بالحناء  من خلال احدى النساء المختصة وتحنى العروس ثم يربط حول يديها بشاش أو قماش أبيض وتوضع الحنة في أيدي الفتيات كفأل حسن .

ويوضع كرسي من الجريد تجلس عليه العروس وتجلس السيدات والفتيات على الأرض من حولها ليغنين لها ويكون مجلس النساء قريبا من مجلس الرجال .

 يا مين شعرها خيلي  

على الضهر يتنطر

طالعه السلالم تضحك

نازله السلالم تضحك

عيني ع الصبح اللي بيضحك

لسه الضهر ما كبر

يا مين شعرها خيلي

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

على الضهر يتنطر

طالعه من فوق تقوله

نازله من فوق تقوله

نوم العاذب يا دله

نوم العافيه ياخلو

لسه الضهر ماكبر

يا مين شعرها خيلي

على الضهر يتنطر

شعرك يا عروسه قاسوه

ع الباب حده

شهور وليالي لما وصلنا

وصلنا لعنده

ولسه الضهر ماكبر

شعرك يا عروسه قاسوه

ع الباب طوله

شهور وليالي لما وصلنا

وصلنا بحوره

ولسه الضهر ما كبر  

   النشرة

ثم يحضر العريس وبعض الأصدقاء يحملون  ( النشرة ) وهي بمثابة إعلان عن امكانات العريس المادية  ومدى سعة رزقه واشارة للرغد الذي ستعيش فيه العروس .

والنشرة مع اختلاف الكميات هي عبارة عن ( حملين بطيخ ((والحمل هو المقدار الذي يحمل عى الحمار )) ونارنج وليمون حلو وحامض وجوافة وبلح تمر ) ويتم توزيعه على المعازيم والأهل و على الجيران ويقال (( خدي من نشرة العريس )) من مخطوطات فايز برجاس أحد أهم فناني الواحات فنان وممثل و مخرج مسرحي

الغرز والرد

وتقول (( الدكتورة علية حسن في المرجع السابق ))وهو نوع من النقوط يدفع نقديا ويختلف الغرز عن الرد , فالغرز يدفع لأول مرة أما الرد فهو النقود التي سبقت أن دفعت غرسا في مناسبة سابقة . ويشترط على من يرد ما يدفعه قيمة الرد جزءا آخر يعتبر غرسا جديدا فيدفع الشخص ما حصل عليه غرسا من قبل ويكون مساو في المقدار وتؤدي عملية  الغرز والرد وظيفتين هامتين الاولى اقتصادية والثانية اجتماعية , فالغرز يعتر نوعا من التوفير يلجأ اليه كل من له اولاد فيظل يغرز لهم حتى تاتي مناسبة زواجهم فيحصل على كل ماغرزه , كما يعتبر الغرز نوعا من المشاركة والتعاون بين الاقارب في المناسبات خاصة مناسبة الزواج ويعني استمرار الغرز والرد استمرار العلاقات الاجتماعية  . ومن المعروف أن عملية الغرز والرد تحقق قدرا من التكافل الاجتماعي بين أهل الواحة  وتزيد من أواصر العلاقة بين المجتمع الواحاتي وهو من النظم النسوية التي تختص بها النساء دون الرجال بالرغم من أن القيام عليه بالتسجيل والكتابة أحد الرجال فيجلس وبجواره في الغالب أم العروس تتلقى النقود ويقوم هو بالتسجيل كتابة ما تم دفعه . ومثلما يحدث مع والدة العريس التي تجلس وتتلقى النقود سواء كانت غرزا أو ردا ويقوم من بجوارها من الرجال بالتسجيل ,

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

التبريزة : ـ

ثم يقوم النجيب أو النقيب وهو أحد أصدقاء العريس المقربين والذي سبق له الزواج ومعه العريس لعمل (( التبريزة )) وهي عبارة عن سوار من الفضة يوضع في مغزل صوف ويمسك بالمغزل ويضعه فوق رأس العروس ويجعله يلف عدد من المرات وبعد الانتهاء منه يقوم بتسليمه إلى أهل العروس , ثم يقوم العريس ويفرد شاله الذي يلفه حول رقبته ويقوم بالتلويح أمام وجه العروس ثلاث مرات . إعلانا إنه أصبح السيد المطاع , بعدها يقدم العريس إلى عروسه هدية توضع داخل منديل كبير مربوط من أطرافه الأربعة وضعت فيه ( صابونه ريحه + زجاجة ريحه + برطمان دهين + مشط + منديل للرأس )

بينما تقدم العروس إلى عريسها ( ملقون ) وهو إناء صنع من سعف النخيل الأبيض له غطاء من السعف والملقون يكون مزينا ومزخرفا بخيوط حريرية ملونة ويوضع في الملقون ( عدد   7 دحيات أي بيض +  رغيف عيش طري +قرص كعك + فرخة مطبوخة محمرة ) .

ثم يقدم العشاء للعريس وأصحابه الذين أحضروا ( النشرة )

من الأغاني في ليلة الحنة

(يا حنينه يا عين )

يا حنينه يا عين يا حنينه

يا ناس أنا  حبيت يعلم ربنا

قايمه من النوم تنده يا لطيف

يا ناس لا أنا مجنونه ولا عقلي خفيف

واللي يحب الله يشحتني رغيف

رغيف من المحبوب يكفيني سنه

يا حنينه يا عين يا حنينه

يا ناس أنا حبيت يعلم ربنا

قايمه من النوم تنده لامها

يا بذرة العطار جوه فمها

يا بخت من أخد الصبيه لمها

كتب على عمره تمنطاشر سنه

يا حنينه يا عين يا حنينه

يا ناس أنا حبيت يعلم ربنا

(يا بايع الحنه )

يا بايع الحنه تعاله عندنا

نشتري منك حنه ونحني بتنا

يا بايع الحنه تعاله يوم الاتنين

نشتري منك حنه ونحني العروسين

يا بايع الحنه تعاله عندنا

نشتري منك حنه ونحني بتنا

يا بايع الحنه تعاله يوم التلات

نشتري منك حنه ونحني البنات

يا بايع الحنه تعاله عندنا

نشتري منك حنه ونحني بتنا

يا بايع الحنه تعاله يوم الخميس

نشتري منك حنه ونحني العريس

يا بايع الحنه تعاله عندنا

نشتري منك حنه ونحني بتنا

مدي كفوفك يا عروسه

مدي كفوفك يا عروسه

نحط لك فيها الحنه

وان جا العريس يا عروسه  قولوا له

بت الاصول ومليحه

مدي كفوفك يا عروسه

نحط لك فيها الريحه

وان جا العريس يا عروسه قولوا له

بت الاصول ومليحه

(جمليت وسوار)

جمليت وسوار   آمال يا عين

جمليت وسوار وعروستنا

زي الجمار آمال يا عين     ( الجمار قلب النخلة الأبيض )

بالله يا خال تعاله سلم

بالله يا خال تعاله سلم

بحر الوسيه تعاله سلم

(اسمر يا لون)

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

اسمر يا لون  يا حلو كلك معاني

عسلك سكر يخيل ف كل الصواني

اسمر يا لون  يا حلو كلك معاني

والله إن جاني وقال حبيبي أنا الليله

لفرش الفرش من الحرير العجباني

وأرش الفرش قزازتين عطر ريحاني

واسند له الباب بعصاية ابويه الخرزاني

واقعد ع الباب واستنى جية غزالي

اسمر يا لون  يا حلو كلك معاني

عسلك سكر يخيل ف كل الصواني

الليلة الثالثة  الأربعاء

ليلة المولد:ـ

ويتم إقامة المولد عند منزل العريس ويزين المنزل بجريد النخيل وأفرع شجر الكافور والزيتون , والمولد عبارة عن انشاد ديني وتواشيح في مدح رسول الله صلى الله عليه وسلم ويحيه أحد مشايخ البلدة ومعه بطانته ويقام المولد بعد صلاة العشاء , ويقوم أهل العريس بذبح عجل بعد أن يكونوا قد طافوا به شوارع الواحة بالطبول وهو بمثابة دعوة الى جميع اهل الواحة لحضور المولد وتناول العشاء . ويتم ارسال جزء من لحم العجل الى منزل العروس يوضع في قصعة تسمى قصعة العصرية وذلك لتقديم الطعام فيها اليوم التالي الخميس الى العريس وأصحابه . ويقدم في هذه الليلة العشاء والشاي لكل  المعازيم وتكون جلسة المولد مخصصة للرجال الذين يقومون بتقديم ( النقطة )  بعض النقود الى المنشد وبطانته والذي يحي بدوره من يقدم النقطة بقوله (( شوبش فلان الفلاني يخلف الله عليه وهي كلمة تعني بمدح كل من يقدم النقوط للعروسين ..واللفظة من شاباش المختصرة من شادباش الفارسية ومعناها مرحى لمن يبدي سخاء في محفل اصدقاء , كما جاء في موسوعة التراث الشعبي العربي المجلد الثاني العادات والتقاليد الشعبية تحرير دكتور محمد الجوهري )). .

 في حين تجلس النسوة فوق سطح المنزل والمسمى ( بالطارمة ) وهي أعلى وتكون محاطة بسياج من الجريد من جميع جوانبه فيشاهدن المولد ويقمن بين الحين والآخر بإطلاق الزغاريد

ويقال في المولد مديحا وإنشادا

سلامي على مكه

سلامي على الحرم

سلامي على المبعوث

من خيرة الأمم

صلوا عليه

اللهم صلي وسلم وبارك عليه

ومنها  ايضا

كيف العمل يا احمد

يوم طلعة المشهد

والانبيا تشهد

انك رسول الله

ارحم محبينك

ماتوا على دينك

ما حلى سواد عينك

هايمتني والله

اقسمت بالفرقان

وبسورة الرحمن

اني انا الولهان

في حب رسول الله

(حليمه يا حليمه)

بالدره اليتيمه

قومي رضعي محمد

رضعه متيمه

بشراك بشراك

سبحانه ربي عطاك

عطاك مولاك

عطاك النصر من الله

لا اله إلا الله

محمد رسول الله

…….

احمد المصطفى

سيد المرسلين

جاءنا بالهدى

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

والكتاب المبين

ونصر ديننا

وخفا المشركين

من يصلي عليه

له جنات النعيم

صلى الله عليه

وعلى الصحابة أجمعين

الليلة الرابعة  (الخميس )

ليلة الدخلة : ـ

وتنقسم مظاهر الاحتفال بين منزلي العريس والعروس
في منزل العريس ( العصرية )

وتستمر الزينة بجريد النخيل الأخضر وأفرع الكافور والزيتون ويحضر الحلاق ( المزين )  والطبالين بحضور العريس وأصحابه بقيادة ( النجيب أو النقيب ) لتزيين العريس وحلاقة شعر رأسه ويتم تنقيط الحلاق والطبالين ويرد المزين

( العريس ينقط بخير

يخلف الله عليه

فلان ينقط بخير

يخلف الله عليه )

ويرسل أهل العروس قصعة العصرية وهي عبارة عن قدح من الخشب  كبير يحتوي على الفتة ( خبز ناشف مضافا اليها قدر من من مرقة اللحم  )  والأرز وقطع من اللحم ممن سبق ارساله من لحم العجل إلى أهل العروس ويرش عليه السمن البلدي , ويتناول الطعام كل الحاضرين العريس والنقيب واصحابهم والحلاق والطبالين .

ثم يتوجه العريس وصحبته الى أحد عيون الماء القريبة للاستحملم في العين تبركا . ويعود بعدها إلى منزله ليرتدي جلباب الفرح الأبيض المعد خصيصا ويجلس العريس وأصحابه في انتظار وصول العروس وسط ترديد الأغاني

ومن الأغاني التي كانت سائدة في ذلك الوقت

والتي تعتبر وصية للعروس في كيفية التعامل مع زوجها

يا سايره الليله ( أي يا مغادرة بيت أهلك )

يا سايره الليله      يا بكرة علي  ( بكرة _ جملة )

يا سايره الليله     قومي وانزلي

يا سايره الليله     يابكرة سرور

يا سايره الليله      عدي ع الجسور

….       ……        ……       ……..

يا سايره الليله           خدي لك كتاب

كوني طويلة البال         في رد الجواب

يا سايره الليله      يا بكرة علي

   يا سايره الليله     قومي وانزلي

يا سايره الليله     يابكرة سرور

يا سايره الليله      عدي ع الجسور

يا سايره الليله        خدي كتيبك 

 كوني طويلة البال على عريسك

يا سايره الليله      يا بكرة علي

   يا سايره الليله     قومي وانزلي

يا سايره الليله     يابكرة سرور

يا سايره الليله      عدي ع الجسور

يا سايره الليله        خدي كتيبك 

وفي منزل العروس وفي ليلة الدخلة تتجمع المعازيم من أهل العروس رجالا ونساء بعد صلاة العشاء وفرقة الطبول والمزمار ( لم يذكر أي من الاخباريين أو ما سجلوه من يوميات من أبناء الواحة أي آلات لعزف الموسيقى سوى الطبول والمزمار الذي يصنع من الغاب أو البوص ) .

ويتم تجهيز العروس بارتداء فستانها وتزيينها ثم تبدأ رحلة ( الدوره )

الدوره

( والدوره ) أي تدور حول البلدة  أو الطواف بالعروس وركبها المصاحب لها من الرجال والنساء على إيقاع الطبول والمزمار

و   الركب في جميع أنحاء الواحة , وتركب العروس إما حصانا أو جملا . وإذا لم يتيسر ذلك توضع العروس فيما يسمى ( الشبديه ) وهي عبارة عن شمسية أو ناموسية أو خيمة صغيرة لها أربعة أعمدة ٍ يلتف حولها قماش مخصوص لها فتحات يسمى القماش ( التل ) ويمسك بكل عامود أحد أقارب العروس يحملها منه ويمضي  مع الركب  حمار يحمل حملا من الجريد الناشف حتى تشعل النار فيه لإنارة الطريق للموكب . وكلما خبت وأوشكت على الانطفاء وكاد يظلم الطريق يتم إشعال النار في الجريد  لينير الطريق للركب , وتواصل القافلة سيرها وسط ترديد الأغاني وعزف الطبول والمزمار وتترك مسافة بين الرجال والنساء وتتوقف الدوره في محطات معينة أمام بعض منازل أعيان البلدة أو الأقارب لمدة حوالي نصف ساعة يقدمون للركب المشاريب والمياه

ومن أغاني الدوره

(سيري يا عروسه)

سيري يا عروسه  وسار السعد قدامك

تبكري بالغلام      وتعمري دارك

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

سيري يا عروسه خلينا نسير

رنة خلخالك فوق ع الحصير

سكتنا فيكي يا قلمون

ع الحلوه أم جوز عيون

طاح الكوز من إيدي

زقى حوض اللمون

سيري يا عروسه  وسار السعد قدامك

تبكري بالغلام      وتعمري دارك

سيري يا عروسه خلينا نسير

رنة خلخالك فوق ع الحصير

سكتنا فيكي    يا بلدان

ع الحلوه أم عيون غزلان

طاح الكوز من إيدي

زقى حوض الرمان   سيري يا عروسه

وسار السعد قدامك

تبكري بالغلام      وتعمري دارك

سيري يا عروسه خلينا نسير

رنة خلخالك فوق ع الحصير

وربما وبصيغة اخرى

قومي انزلي والسعد قدامك

تجيبي ولد وتعمري دارك

قومي انزلي والسعد في القفه

تجيبي ولد وتعمري الغرفه

دق الكف

وهو نوع من الغناء يشارك فيه المنشد أو المغني ويقوم المشاركون فيه بالرد والتصفيق الرباعي والدق بالأقدام على الأرض .

ويبدأ عادة دق الكف بالصلاة على النبي والرغبة في زيارة قبر النبي ثم يتنقل المغني إلى كل الميادين كاللهفة على الزواج والهيام بالمحبوبة والتلميحات الجنسية  وسنورد أهم ما كان يقال في دق الكف من بدايته

المغني

أول قولي وبدايه

بالصلا ع النبي

فيرد الجميع 

بالصلا ع النبي

المغني

فتح ورد الجناين

كرامه للنبي

كرامه للنبي

عديت البحر المالح

راح ازورك يا نبي

راح ازورك يا نبي

ازورك بالمزيكا

والطبل البلدي

والطبل البلدي

وبناتك يا وحاتيه

يا مشمش حموي

يا مشمش حموي

نسوني امي وابويه

والتالت ولدي

والتالت ولدي

وصيتك ع السواير

يا خاين يا ردي         ( الردي هو الرديء )

يا خاين يا ردي

وصيتك ع السواير      ( السواير هي الأساور )

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

خاين  ولا جبت لي

خاين  ولا جبت لي

يخونك نوم العلالي

كحريتة ولدي          ( الكحرته التقلب المستمر )

كحريتة ولدي

يخونك نوم العلالي

ع السطح البحري

ع السطح البحري

يا بت قولي لابوبكي

خليه يديكي لي

خليه يديكي لي

وان مرضيش ابوكي

ابكي واتدلعي

ابكي واتدلعي

وان مرضيش ابوكي

امك مياله لي

امك مياله لي

يا امه ما تجوزيني

حاضر يا ولدي

حاضر يا ولدي

تنيتي تقولي حاضر

لمن خضر شنبي

لمن خضر شنبي

بكره سوق الوسيه

وابيع لك حلقي

وابيع لك حلقي

خسارة حلقك يا امه

في بت الرفضي

في بت الرفضي

يا فول ياسوداني

يا مسلي العاشقين

يا مسلي العاشقين

انته تسليك عروستك

وانا يسليني مين

وانا يسليني مين

ضميني وانا اضمك

ليل الشتا طويل

ليل الشتا طويل

خديني على شمالك

رديني ع اليمين

رديني ع اليمين

نوم المخده تعبني

نوم دراعك حنين

نوم دراعك حنين

بليتوني الله يبليكم

يا بيض يا قصيرين

يا بيض يا قصيرين

انتوا تقولوا بلاني

وانا بلاني مين

وانا بلاني مين

اللي بحبه حليوه

دا صغير مش كبير

دا صغير مش كبير

اللي بحبه حليوه

راسم ع السمامين     ( السمامين – سمانة الرجل )

راسم ع السمامين

يا ناس سيبوني ف حالي

صبحتوني عليل

صبحتوني عليل

عطشان يا صبايا

دلوني ع السبيل

دلوني ع السبيل

سلم علي بالشوله
مني خبى اليمين

عطشان مرضوش يزقوني

وقلالهم  مليانين           (  جمع قله )

وقلالهم  مليانين

والله لاشرب م القله

لو كانت الميه طين

لو كانت الميه طين
وجرحتني يا ابو عيون سوده
واللي يداويني مين

كذاب يلي بتعاند
بتعاند جبارين
يا ما شربنا من الخمره
كسرنا الخمامير
اصحاب الفن يجولك
بره يا كرايين
داحنا الفن ورباته
واصحابه من قديم
تحت النخله الطويله

استنى استنى يا  علي ( علي أسم )

استنى استنى يا  علي

تحت الشفه بشويه

يحلى نضغ اللبان       ( مضغ اللبان )

يحلى نضغ اللبان

يا بت اديني بوسه

تحت السلم ضلام

تحت السلم ضلام

بناتك يا منصوره

نسوني بلدي

نسوني بلدي

نسوني امي وابويه

والتالت ولدي

والتالت ولدي

يلي جوزك في الميه    ( أي سهران يروي الارض )

دابحه الحمام لمين

دابحه الحمام لمين

دابحه الحمام لحبيبي

واللي مشاركني مين

واللي مشاركني مين
يا بربري البوابه
سيد السرايه مين
سيد السرايه حليوه
قاعد السلاليم

يلي ف القصر العالي

مدي ايدك سلمي

مدي ايدك سلمي

وعمار يا بوابه

واصحابك طيبين

واصحابك طيبين

احنا الولد الوحيه  ( أبناء الواحة )
ع الحظ مرميين
ايش طرحك يا عنب
ايش طرحك يا تين
طرحوا الاتنين صبايا
من شغل المناديل
احنا الولد الوحيه

واللي يعادينا مين

واللي يعادينا مين

طوح ف اكمامك يلي   ( كناية عن سعادته )

يلي الزمن هناك       ( الزمن هنئه )

يلي الزمن هناك

من سهر الليالي

كرهتني مرتي

كرهتني مرتي

من سهر الليالي

عضمي سوس بلي     (  بلي – داب )

عضمي سوس بلي
من سهر الليالي
ضاع مالي ومكسبي

توب الحرير يا زبيده

شبك ف النبقه         ( شجرة النبق )

شبك ف النبقه

قطع الحرير واسياده

تسلم الرقبه

تسلم الرقبه

سلم علي بشماله

مني خبى اليمين

مني خبى اليمين

بوط من تحت بطاتي

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

حاسب على ضلعتي

حاسب على ضلعتي

تحت الصره بشويه    ( الصرة أسفل البطن )

وابرك جملي             ( تعبيرات جنسية )

وابرك جملي

تحت الصره بشويه     ( …    …..           )

ارنب صايد غزال

ارنب صايد غزال

تحت الصره بشويه

واتكحرت يا لمون

واتكحرت يا لمون

يا واد يا بو جاكته    ( الجاكت )

كلك حلاوه اديني حته

كلك حلاوه اديني حته

يا واد يا بو فالينه      (  فانلة )

تعاله اتعشى عندينا

تعاله اتعشى عندينا

مالك ومال الهوى

يلي ما تقدر ع الهوى

طلعها العلا لي فوق

ده صغير ورماه الشوق

ريحته ريحه

ده حبيبي

ريحته ريحه

وعريسنا

ريحته ريحه

ما تقولوا

ريحته ريحه

وتستمر الدوره في مسيرتها تجوب البلدة والانتقال من محطة إلى محطة وسط ترديد الأغاني والطبل والزغاريد إلى أن يتم الوصول إلى منزل العريس  قبل آذان الفجر فيتقدم أحد أقارب العروس ويقوم بحمل العروس على ظهره حتى يدخل بها إلى بيت العريس وعندما تطأ العروس عتبة دار زوجها يرش الماء على قدميها وغسل قدميها قبل الدخول وتقوم إحدى السيدات برش الملح على رأس كل من جاء خوفا من السحر والحسد, ولا يقوم من يحمل العروس بإنزالها من على ظهره إلا بعد أن يدفع العريس النقطة له , فينصرف بعدها

المحرمة :ـ

بعد دخول العروس داخل حجرة العريس تظل والدة العروس وأقاربها رجالا ونساء خارج الحجرة أو البيت حتى إلقاء المحرمة لهم , والمحرمة هي قطعة أو قطعتين من القماش الأبيض أو الشاش تعطى للعروسين حتى يتم مسح الدم السائل من فض غشاء البكارة وهي الدليل الأوحد على عذرية الفتاة وأحيانا كان يتم دخول سيدة أو أكثر لفض غشاء البكارة بمعرفتهما عن طريق لف قطعة القماش على احد الأصابع للسيدة فتقوم بفض الغشاء وذلك في حالات معينة مثل أن تنتاب الفتاة حالة من الرعب والخوف

وعند خروج المحرمة ملطخة ببعض قطرات الدم تبدأ الزغاريد و الأغاني

ومنها

يا عروسه بيضتي الشاش

يا عروسه حلقك رشاش

قولو لابوها ان كان جعان يتعشى

بتك شريفه غرقت له ألفرشه

قولوا لابوها خليه يجينا يجري

بتك شريفه غرقت لي حجري

قولوا لابوها والله كتر خيرك

أدي ربايتك من رباية غيرك

…..       …….      ……

يا ابو العروسه قوم زهر عمتك

على بياض عرضك قدام لمتك

يا ابو العروسه قوم زهر شاشك

على بياض عرضك قدام ناسك

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

وينصرف المعازيم من أهل العروس بعد اطمئنانهم على عرضهم وسلامة ابنتهم

الصبحية :ـ

وهي اليوم التالي ل ليلة الدخلة , وفيه يحضر أهل العروس ومعهم الكعك والأقراص التي تم صنعها وكميات من البيض المسلوق ويتم تقديمها للمعازيم الذين يردون بتقديم النقوط للعروس ويغني أهل العروس في الصبحية

قتلتني في هواك

قتلتني في هواك يا ابن الخضاريه

اخضر خضيري والعمه لوانديه

….         ……      ……

عدى على دربنا عينه لقتنا

بقه ينقط عسل خاطره يكلمنا

وتعا انضروا يا عوازل يا أهل حتتنا

أول ودادي معاه وتطول محبتنا

….        …….       …….

وبعت لك يا الولد فلفله بعروش

فيها المحبه وفيها كل شي منقوش

يا رايحين للنبي سلم على عيوش

علية سلامي على اللي يحفض المعروف

….       ……       ………

وبعت لك يا الولد دي فلفله خضرا

فيها المحبه وفيها كل شي يجرى

يا رايحين للنبي سلم على خضرا

علية سلامي على اللي يحفض العشره

وبعت لك يا الولد من الفوط اتنين

واحده لنوم النهار واحده لنوم الليل

سايقه عليك النبي تحبك لنا الشقين

Image result for الافراح فى واحه الخارجة فى الوادى الجديد

وتفوت على دربنا بس انضرك بالعين

…..       ……..      ……….

وبعت لك يا الولد من الفوط خمسه

واحده حرير سندسي واحده حرير طلسه

واحده على ركبتك واحده على الفرشه

واحده تقول للقمر يا ضيف تعا اتعشى

جلسة العرف

ويقول ( الحاج محمد إسماعيل البري ) في مذكرته السابقة عن يوم الصبحية

(( وتنعقد جلسة يطلق عليها ( مجلس العرف ) وتتكون هذه اللجنة برئاسة العريس ( باعتباره هو الملك ) ونقيبه بصفته الوزير وهذا يختاره العريس ولابد أن يكون شخص موثوق فيه برجاحة العقل والاتزان   وجمع من الرجال كبار  السن وفرقة يطلق عليهم العسكر وبيد كل منهم قطعة من جريد النخيل طولها حوالي متر تقريبا , ويكون ضمنهم شخص يطلق عليه الحاجب فينعقد الديوان بأمر العريس ( الملك ) وينادي هذا الحاجب بصوته العالي : يا مظلوم , يا منهوب , يا جعان , يا من لك حلق أورد على دار السلطنة ..

فيقوم من يكون له مظلمة فيتقدم بأدب ويقف أمام الحاجب ويشتكي مظلمته إذا كان له عند احد الأشخاص أو مظلمة من نفسه خاصة , فيرد العريس ( الملك ) بأن يحضروا خصم هذا الشخص بإحضاره عن طريق أحد الحراس وينعقد الديوان ويأمر الملك ( العريس ) أن يدلي بمظلمته بمواجهة خصمه ثم يأمر 0 ( الملك ) الرجال كبار السن المتواجدين بالمجلس لبحث هذا الأمر وبيان الظالم من المظلوم ثم يدلون برأيهم في الحال الى الملك ويأمر الملك بصدور أمر المحكمة حسب قرار الرجال كبار السن وينفذ فورا بدون أي تأخير ..

وينادي الحاجب مرة أخرى , فإذا لم يتقدم أحد بمظلمة أو بطلب ينتهي هذا المجلس , ويسمى هذا الحكم بحكم ( الفراسة ) ..

وعقب الانتهاء من مجلس العرف , يعود الجميع إلى الغناء والرقص حتى الظهر ,  وتظل الفرحة ممتدة ويعبر الغناء النسوي عن الفرحة باسترجاع ما قد يقوله العوازل وما حاول الوشاة من إفساد الزواج بقولهم :

راحوا وقالوا له

راحوا وقالوا له دي قليلة نظر

راحوا وقالوا له دي قليلة نظر

كداب يلي تقول دي قلية نظر

كداب يلي تقول دي قلية نظر

دي تلضم الابره على ضي القمر

راحوا وقالوا له دي بيضه رقيقه

راحوا وقالوا له دي بيضه رقيقه

كداب يلي تقول  دي بيضه رقيقه

كداب يلي تقول  دي بيضه رقيقه

دي غويشة الصايغ طلعت ضيقه
راحوا وقالوله دي قليلة رجال
راحوا وقالوله دي قلية رجال
دي بت أربعين نبوت غير الصغار

راحوا وقالوا له ………..

املا لها القله من سمن البقر

املا لها القله من سمن البقر

لا أنا عايز  القله ولا سمن البقر

لا أنا عايز القله ولا سمن البقر

أنا عايزك  انتي يا ضي القمر

راحوا وقالوا له

بره بيت عمدتنا وجلسوا الغفر

اتفضلوا القهوه قالوا الليل كسر

بره بيت عمدتنا وضرب النفير

اتفضلوا القهوه قالوا الليل طويل

حلف أبوها ما تركب عربيه

ما تركب إلا جمل ووراها دوريه
العشيه

وهي جمع لكلمة العشاء وجبة الطعام المسائية والتي كانت تميز أهل العروس بإغداقهم على العريس وأهله من أهل العروس بالطعام في المواسم
وتظل علاقة الوصاية والتكافل قائمة خاصة من أهل العروس الذين يقدمون للعروسين يوميا الطعام المطبوخ  الذي يحتوي على الحمام أو الفراخ أو اللحوم ولا تقوم العروس بأي أعمال منزلية خلال شهر الزواج الأول ,

فإذا انتهت فترة الشهر الأول للعروسين يقدم أهل العروس في كل مناسبة مثل وقفة رمضان ووقفة العيدين يوم عاشورا وغيرها ما يسمى بالعشاء وهو  خبز وفراخ وحمام وبيض وكعك وأرز … في كل مناسبة ويرد أهل العريس العشاء بإرسالهم هدايا في نفس الأواني التي تم إحضار العشاء فيها . ومن العيب ألا يرسل أهل العروس للعروس عشاء في هذه المناسبات وتقول الدكتورة علية حسن حسين في المرجع السابق ( ويعتبر عشا البنات من الهدايا التي تساهم بها الزوجة في استقرار الزواج حيث يعتبر دلالة على تمسك عائلتها بها حتى بعد انتقالها إلى بيت عائلة الزوج , فالزوجة لا ترفع رأسها إلا بعد أن يأتي لها عشاها في المناسبات وتعير عائلة الزوج الزوجة إذا لم ترسل لها عائلتها عشاها  )

%d مدونون معجبون بهذه: